Als een werknemer zijn privérekeningen niet betaald, kan een deurwaarder of invorderingsambtenaar bij je aankloppen voor loonbeslag. Wat dan?
Ga als werkgever na ontvangst van het beslagexploot in gesprek met de betreffende werknemer. Ga na of het loonbeslag juist is en vraag of er meer schulden zijn. Speel als werknemer open kaart en ga samen op zoek naar een oplossing. Een loonbeslag is geen reden voor ontslag. Het is echter wel slim om als werknemer hulp te zoeken indien er meer betalingsachterstanden zijn.
Vul de vragenlijst in die bij het beslagexploot zit. Op basis van deze gegevens wordt door de deurwaarder de beslagvrije voet bepaald. De beslagvrije voet is het minimale bedrag wat de werknemer over moet houden om van te leven. Indien de beslagvrije voet bekend is reken deze altijd na samen met de werknemer. Dit om te voorkomen dat de werknemer elke maand met een onbeduidend inkomen moet rondkomen.
Het nettoloon dat overblijft na aftrek van de beslagvrije voet is het bedrag dat de werkgever dient af te dragen aan de deurwaarder of beslaglegger. Mochten er meer schulden zijn en deurwaarders zich melden dan dienen zij zich tot de eerste deurwaarder te melden. Diegene is tevens verantwoordelijk voor verdeling van het loonbeslag.
Vergeet ook niet het loonbeslag te verwerken in uw loonadministratie en dus te vermelden op de loonstrook van de werknemer. Wanneer het loonbeslag is afbetaald vernietig dan de ontvangen stukken van de deurwaarder uit uw administratie. Dit in het kader van de privacy van de werknemer.
Heeft u te maken met loonbeslag van één van uw medewerkers of wilt u meer informatie hoe te verwerken in uw loonadministratie? Neem dan contact met ons op via info@vdgadministratie.nl of via 040-240 55 52.